Okuma Günlüğüm

11-12 yaşımdan itibaren okuduğum kitapları kayıt altına almaya başladım. (Yazık oldu daha öncesinde okunan Jules Verne’lere ama yapacak birşey yok onlar için J )Önce bölük pörçük kağıtlarda kitabın ve yazarının adını not almaya başlayan bu takıntı, sonra kalemliğimde(çocuğum ya o zaman) taşıdığım bu listenin kaybolmasından çok korkmaya başlayacak kadar abartmamla devam etti.  Notları yıllar içinde birkaç farklı deftere aktardım. Gitgide kitaplarla ilgili aldığım notlar artmaya başladı. Nerde, hangi tarihte kitabı bitirdiğimi, kaç sayfa olduğunu, etkilendiğim karakterlerin adlarını listeme eklemeye başladım.

 Zaten başından beri üşenmeden paragraflarca alıntı yapardım el yazımla o zamanlar. Bir kitabı bitirme sürem şimdikinden de uzundu. J


Sonunda alıntılarımla kitap listemi birleştirdiğim 2001 tarihli ajandam ortaya çıktı. Şimdi darmadağın olsa da ona çok emek verdim ve hala kayıtlarımı ona yapıyorum. Artık alıntı yapmadığım için sadece ayda iki – üç satır eklendiğinden henüz bitmesine çok var neyse ki.. J Eh haliyle artık dijital bir kopyası da var ama ona kayıt yapmaktan o kadar da haz almıyorum. Ajandama, kitabı bitirdiğimi kaydetmek ise benim için en keyifli anlardan biri. Bunları okuyanlar benim yıllardır yazılım sektöründe çalıştığıma inanmayacaklardır heralde J




Artık okuduğum kitaplarla ilgili çok daha fazla kayıt tutmaya ihtiyaç duyuyorum. Çünkü artık eskisi kadar aklımda tutamıyorum ve işimle ilgili zaten aklımda tutmam gereken o kadar çok şey varken ikisine birden yetişemiyorum. Okuma günlüğü tutma isteğim bu nedenle çıktı işte. Bunu blog olarak tutmamı teşvik edenler ise eşim Ali, kardeşim Yelda ve arkadaşım Özgehan oldu.



Düşüncem, bilim kurgu tarzı ile sınırlı kalmak ve okudukça yazmak yönünde. Ama eski okuduklarımdan da kısaca tek bir yazıda bahsetmek istedim.  Bu yazı, o yazı oluyor.

Aşağıdaki tablo kitap listemden bilim kurgu tarzında olanların süzülmüş ve özetlenmiş hali. Özetlenmiş diyorum çünkü bir seri 7 ciltten ibaret oluyor zaman zaman, onları tek bir satıra topladım.

Şimdiye kadar okuduklarım arasında dördünü diğerlerinden çok ayrı tutuyorum. Rama serisi, Vakıf serisi, Ender Serisi ve Mülksüzler.  Bilim kurgu sevip bunları okumayan varsa – ki yoktur bence – çok şey kaçırıyorlar.  





Diğerlerini ise tablomda 1-10 arasında tamamen kendi yargılarıma göre puanladım.  Bazılarında dayanamayıp ondalık sayılar da kullandım mecburen. (Bir mühendis olarak bu yöntem bana iyi gibi geldi ama çok da emin değilim açıkcası) :) Değerlendirmeler kişiden kişiye oldukça fazla  değişiklik gösterebilir aslında ama benim burda sunduğum tamamen kişisel fikirlerim. Rama’nın birinci kitabını çok sevip diğerleri hiç yazılmamış olabilirdi diye düşünenler var örneğin ama bence Rama Bahçesinin yazılmamış olması dünya için büyük bir kayıp olurdu J




















Listemde düşük puanın pek bulunmamasının nedeni bir kitabı güzel bulmadığımda okumaya tahammül edemiyor olmam. Eğer listemde tamamlanmış olarak kaydedilmişse zaten o kitap benim için güzeldir J

Ancak bazı kitaplar bende hiç bir iz bırakmamış ilginç bir şekilde. Onları puanlamakta zorlandım. (En düşük olanlar onlar, 7 ve altı) Çoğu kitaptan  gözümde belirgin bir sahne kalır genelde ve kitabın tamamını aktaramasam da o sahneyi geleceğe aktarmaya çalışırım. Örneğin Ankara’nın Kurtuluş Parkındaki yürüyüş parkuru benim için, Hari Seldon’ın Galaktik Kütüphanesinin bahçesinde gezinti yaptığı yoldur. Paralel Dünyalardaki Eymür kıyısında yer alan küre kent ve Tuzla’daki araştırma merkezini gözümde öyle bir canlandırdım ki unutmam kesinlikle(uzun süren Ankara yaşantım ve kısa da olsa dolu geçen Tübitak maceram faydalı oldu bu konuda (Ben Tuzla’yı Gebze MAM olarak hayal ettim)). Ursula Le Guin’in bütün eserlerinin geçtiği dünyalar benim için Adrasan koyudur. Rama’nın ortamı ise içinde yaşamışım gibi hiç aklımdan çıkmaz, 8 bacaklı örümceklerle kankayım sanki. 



Geçmişle hesaplaşmamı yaptıktan sonra artık geleceğe bakabilirim sanırım J Hala ustaların tüm eserlerini okumayı bile tamamlamamışken daha çoook yolumuz var. J

2001 Bir Uzay Macerası
Arthur C. Clarke
9
Beatrice'den Sonra Birinci Yüzyıl
Amin Maalouf
8
Cesur Yeni Dünya
Aldous Huxley
9
Vakıf Serisi
Asimov
10
Yanılsamalar Kenti
Ursula Le Guin
8
İç Deniz Balıkçısı
Ursula Le Guin
8,5
Rama Serisi
Arthur C. Clarke
10
İmparator Dünya
Arthur C. Clarke
9
Zaman Yolcusunun Karısı
Audrey Niffenegger
7
M.S. 2150
Thea Alexander
5
Dünya Hepimize Yeter
Asimov
8,5
Uzay Tacirleri
F.Pohl, Kornbluth
8
Yıldız Gemisi
Brian Aldiss
9,5
Pısırıklar Çağı
F. Pohl
7
İki Dünya Savaşıyor
Poul Anderson
7
Ergenlik Ayini
Alexei Panshin
8,5
Kobaylar Kampı
Thomas Disch
7
Cennetin Çeşmeleri
Arthur C. Clarke
8,5
Şehir ve Yıldızlar
Arthur C. Clarke
8,5
Ender Serisi
Orson Scott Card
10
Mars'ta Zaman Kayması
Philip K. Dick
9
Işık Tanrısı
Roger Zelazny
8
Çığrından Çıkmış Zaman
Philip K. Dick
9,5
Gökteki Göz
Philip K. Dick
8
Fahrenheit 451
Ray Bradbury
8,5
Vulcan'ın Çekici
Philip K. Dick
7
Asker Kaçağı
Çeşitli Yazarlar
9
Biz
Yevgeni Zamyatin
9,8
Solaris
Stanislaw Lem
9,5
Mülksüzler
Ursula Le Guin
10
Simulakra
Philip K. Dick
7,5
Karanlığı Taramak
Philip K. Dick
7
Şimdi ve Daima
Ray Bradbury
9
Albemuth Özgür Radyosu
Philip K. Dick
8
Yüksek Şatodaki Adam
Philip K. Dick
8,5
Rüyanın Öte Yakası
Ursula Le Guin
9
Richter 10
Arthur C. Clarke
9
Ubik
Philip K. Dick
8
Bağışlanmanın Dört Yolu
Ursula Le Guin
8
Dr Moreau'nun Adası
H.G. Wells
8,5
Zaman Makinesi
H.G. Wells
9
Yaşlı Adamın Savaşı Serisi
John Scalzi
8
Görünmez Adam
H.G. Wells
8
Paralel Dünyalar
Ahmet Saatçioğlu
8,7




Etiketler: